17 wrzeÅ›nia 2010 roku, w piÄ…tek, po Mszy Å›w. i Koronce do Bożego MiÅ‚osierdzia odbyÅ‚o siÄ™ 137 spotkanie Parafialnego OddziaÅ‚u Akcji Katolickiej, w którym uczestniczyÅ‚o 12. czÅ‚onków i ksiÄ…dz asystent.
Komentarz do Mszy przygotowaÅ‚ Józef Duda, lekcjÄ™ czytaÅ‚ Wojciech DaÅ„da, a modlitwÄ™ wiernych Ewa Kaczor, KoronkÄ™ do Bożego MiÅ‚osierdzia poprowadziÅ‚a Anna Å»oÅ‚nierczyk.
Pod nieobecność pani prezes spotkanie rozpoczÄ…Å‚, codziennÄ… modlitwÄ… czÅ‚onka Akcji Katolickiej, v-ce prezes POAK Krzysztof DaÅ„da, który nastÄ™pnie w imieniu wszystkich czÅ‚onków POAK, zÅ‚ożyÅ‚ imieninowe życzenia ks. Asystentowi.
Tematem spotkania byÅ‚o „Pismo ÅšwiÄ™to".
Biblia lub inaczej Pismo Święte to termin pochodzący z
jÄ™zyka greckiego - wyraz „biblos" oznacza Å‚odygÄ™ papirusowÄ…, byÅ‚ również
używany w odniesieniu do księgi pisanej na papirusie. W
czwartym wieku Å›wiÄ™ty Atanazy wprowadziÅ‚ nazwÄ™ Pismo ÅšwiÄ™te, która staÅ‚a siÄ™
podstawowym określeniem używanym w nauce katolickiej i dokumentach Kościoła. Nazwa
ta podkreÅ›la, że te dzieÅ‚a, napisane przez ludzi, odznaczajÄ… siÄ™ szczególnym
związkiem z Bogiem. Pismo Święte to Pismo Boże pochodzące od Boga. Pismo
ÅšwiÄ™te podzielone jest na 2 gÅ‚ówne części: Stary Testament, który opisuje
dzieje Narodu Wybranego przed narodzeniem Jezusa i Nowy Testament, który
zawiera EwangeliÄ™, Dzieje Apostolskie, listy apostoÅ‚ów i ApokalipsÄ™. OgóÅ‚em
Pismo Święte zawiera 73 księgi, z czego 46 tworzy Stary Testament, a 27 wchodzi
w skład Nowego Testamentu.
Księgi Starego Testamentu umownie
podzielono w oparciu o ich treść na trzy grupy ksiąg:
- ksiÄ™gi historyczne (21 KsiÄ…g: PiÄ™cioksiÄ…g Mojżesza, ksiÄ™ga Jozuego, SÄ™dziów i Rut, po dwie ksiÄ™gi: Samuela, Królewskie i Kronik, oraz ksiÄ™gi: Ezdrasza, Nehemiasza, Tobiasza, Judyty, Estery i dwie KsiÄ™gi Machabejskie),
- ksiÄ™gi dydaktyczne (7 KsiÄ…g: Hioba, Psalmów, PrzysÅ‚ów - zwana KsiÄ™gÄ… PrzypowieÅ›ci, Koheleta - czyli Kaznodziei, Pieśń nad PieÅ›niami, MÄ…droÅ›ci oraz Syracha),
- ksiÄ™gi profetyczne (18 KsiÄ…g: Izajasza, Jeremiasza z Lamentacjami - zwanymi czasem Trenami, Barucha, Ezechiela, Daniela oraz dwunastu Proroków Mniejszych).
W wielu biblijnych księgach
Starego Testamentu ukazywany jest obraz Boga przemawiającego do człowieka
językiem zjawisk przyrody.
Środowisko przyrodnicze kształtuje wyobrażenia o Bogu. Poprzez
zjawiska przyrody Bóg przemawiaÅ‚ do czÅ‚owieka, objawiaÅ‚ mu swojÄ… potÄ™gÄ™,
pozwalał się poznać.
Pismo ÅšwiÄ™te powstawaÅ‚o przez ponad tysiÄ…c lat. W czasach Mojżesza sporzÄ…dzono pierwsze inskrypcje wykonane na tablicach kamiennych, gdyż wtedy tylko takiego materiaÅ‚u używano do pisania. Nie byÅ‚a to wygodna metoda, dlatego Mojżesz „zapisywaÅ‚" swój przekaz przeważnie w ludzkiej pamiÄ™ci, w której z pokolenia na pokolenie przez dÅ‚ugie wieki przechowywano naukÄ™ Å›wiÄ™tÄ…. Stopniowo zostaÅ‚a ona spisana, gdy pojawiÅ‚y siÄ™ nowe techniki pisania. W tworzeniu pism biblijnych braÅ‚o udziaÅ‚ bardzo wielu ludzi - pisali, uzupeÅ‚niali, przeredagowywali - żyli oni w różnych czasach, warunkach spoÅ‚ecznych, gospodarczych, politycznych i kulturowych. Byli to ludzie mówiÄ…cy i piszÄ…cy najpierw w jÄ™zyku hebrajskim, a później posÅ‚ugujÄ…cy siÄ™ jÄ™zykiem greckim.
Pismo ÅšwiÄ™te jest zbiorem różnorodnych ksiÄ…g. Do Pisma ÅšwiÄ™tego należą ksiÄ™gi napisane pod natchnieniem Ducha ÅšwiÄ™tego. Duch ÅšwiÄ™ty, który udzielaÅ‚ pisarzom natchnienia, wzbudzaÅ‚ wiarÄ™ wspólnoty KoÅ›cioÅ‚a. Izraelici wierzyli, że ich ksiÄ™gi Å›wiÄ™te pochodzÄ… od Boga, otaczali je szczególnÄ… troskÄ…, przepisywali, a w razie niebezpieczeÅ„stwa ukrywali. Tak wyróżnione ksiÄ™gi zostaÅ‚y później zestawione w zbiór. Tej inwentaryzacji dokonywali rabini żydowscy, później czyniÅ‚y to synody koÅ›cielne. W czwartym wieku po Chrystusie proces ten zostaÅ‚ zakoÅ„czony i ustalono kanon, czyli zbiór ksiÄ…g natchnionych, których natchnienie potwierdziÅ‚a wiara KoÅ›cioÅ‚a.
W 1546 roku, kiedy wiara ta zostaÅ‚a zakwestionowana przez Lutra i innych reformatorów, Sobór Trydencki ogÅ‚osiÅ‚ kanon Pisma ÅšwiÄ™tego ostatecznie i definitywnie zatwierdziÅ‚ jako dogmat wiary.
Biblia na przestrzeni wieków podzieliÅ‚a ludzi KoÅ›cioÅ‚a. IstniejÄ… różnice miÄ™dzy naszÄ… BibliÄ… a BibliÄ… używanÄ… przez wyznawców innych religii: Judaizmu, przez KoÅ›cioÅ‚y protestanckie i prawosÅ‚awne,
Nowy Testament był pisany w latach 50 - 102. Najstarsze kompletne zestawienie ksiąg Nowego Testamentu zawiera Kodeks Synajski z IV wieku.
Pismo ÅšwiÄ™te tworzÄ…: cztery Ewangelie i Dzieje Apostolskie, napisane przez Å›w. Å?ukasza EwangelistÄ™, 21 ksiÄ…g Listów apostolskich oraz KsiÄ™ga Apokalipsy (zwana też KsiÄ™gÄ… Objawienia).
Niektóre religie Pismo Nowego Testamentu przyjmujÄ… wybiórczo, jednak wszystkie koÅ›cioÅ‚y chrzeÅ›cijaÅ„skie sÄ… w tym temacie zgodne i w caÅ‚oÅ›ci uznajÄ… Pismo ÅšwiÄ™te.
Jak czytać Pismo św., aby pomogło nam osiągnąć wieczne zbawienie?
W Piśmie Świętym
czytamy: „CaÅ‚e Pismo przez Boga jest natchnione i pożyteczne do nauki, do
wykrywania bÅ‚Ä™dów, do poprawy, do wychowywania w sprawiedliwoÅ›ci, aby czÅ‚owiek
Boży był doskonały, do wszelkiego dobrego dzieła przygotowany." ( 2
Tym. 3:16-17 )
Każde słowo zapisane w Biblii ma znaczenie dla życia człowieka.
Po pierwsze możemy stosować Pismo ÅšwiÄ™te w tym celu, „aby siÄ™ czegoÅ› nauczyć" - Pismo ÅšwiÄ™te, jest odpowiedziÄ… na każdy
problem człowieka. Czytanie Pisma Świętego to rozmowa z Bogiem, ponieważ kiedy
czytamy BibliÄ™ Pismo ÅšwiÄ™te Bóg mówi do nas.
Następnie Pismo
ÅšwiÄ™te jest „pożyteczne do wykrywania bÅ‚Ä™dów". Bóg wskazuje nam
nasze bÅ‚Ä™dy ponieważ On wie jak powinniÅ›my żyć. Wskazuje w jaki sposób możemy
zmienić swoje życie aby podobać się Bogu.
Po trzeciej - Pismo jest „pożyteczne do poprawy ". Oznacza to, że
Biblia wskazuje, w jaki sposób możemy zmienić swoje życie, aby podobać siÄ™
Bogu.
I wreszcie, Pismo
ÅšwiÄ™te jest „ pożyteczne do wychowywania w sprawiedliwoÅ›ci "
Bóg jest sprawiedliwy i tylko On sprawiedliwie ocenia czÅ‚owieka.
1. Czytaj Pismo
Święte codzienne. Tylko systematyczne czytanie Biblii sprzyja duchowemu
rozwojowi.
2. Wyznacz sobie stałą porę i stałe miejsce czytania Słowa Bożego. Najlepiej
jest rozmawiać z Bogiem o takiej porze i w takim miejscu, gdzie możesz być oddzielony
od otoczenia i wiesz, że nikt nie przerwie tej intymnej rozmowy z Bogiem.
3. Pismo Święte
czytaj z głęboką wiarą, z
czcią, szacunkiem i pokorą. Miej ufność,
że Słowo Boże jest prawdą.
4. Rozpocznij
czytanie Biblii od Ewangelii. Po przeczytaniu Nowego Testamentu przejdź do
Starego Testamentu. Jeśli natrafisz na niezrozumiałe miejsca Pisma, pozostaw je
czasowi, warto zapisać sobie skrót do miejsc, jakich nie rozumiemy.
Warto też zaznaczać sobie te wersety, które w szczególny sposób „mówiÄ…"
do nas (wydają się trafne, zdają się przemawiać jakby właśnie specjalnie do
nas).
5. W modlitwie proś Boga o Ducha Świętego o mądrość, oświecenie umysłu i serca
abyÅ› mógÅ‚ wÅ‚aÅ›ciwie zrozumieć sÅ‚owa Pisma.
6. Powoli i z uwagÄ… zgÅ‚Ä™biaj treść czytanego fragmentu, w którym każdy werset
, a nawet wyraz ma swoje znaczenie i zawiera głębokie prawdy.
7. Zastanawiaj siÄ™ nad czytanym SÅ‚owem. UsiÅ‚uj dowiedzieć siÄ™, co Bóg chce
przez nie powiedzieć ci odnośnie twojego życia. Pomyśl, czy dany fragment
zawiera obietnicę, polecenie do wykonania, ostrzeżenie, a może przykład do
naśladowania. Szukaj w Biblii odpowiedzi na problemy życia.
8. Staraj się zapamiętać treść czytanego Słowa. Rozmyślaj o nim w wolnych
chwilach.
9. Czytanie Biblii połącz z modlitwą. Jeśli w czasie przeznaczonym na
czytanie Biblii odczuwasz zniechęcenie lub przygnębienie, to poproś Pana Jezusa
Chrystusa o zwyciÄ™stwo. Nie odkÅ‚adaj czytania SÅ‚owa na później.
10. Teksty biblijne odnoś przede wszystkim do siebie. Jeśli stwierdzisz,
że SÅ‚owo nie dociera do ciebie, to skontroluj swój stan duchowy i stosunek do
Boga.
11. Szczerze i gorąco pokochaj Słowo Boże. Umiłowanie Pisma Świętego sprawi, że
czytanie go bÄ™dzie nieodzownÄ… koniecznoÅ›ciÄ…, której zaspokojenie przynosi
radość i głębokie zadowolenie.
12. Zżyj się z Biblią. Uczyń ją dla siebie prawdą , chlebem, drogowskazem i lustrem.
We wszelkich
trudnoÅ›ciach z ufnoÅ›ciÄ… kieruj siÄ™ do Bożego SÅ‚owa, które da ci poznanie
woli Bożej.
13. Swój poglÄ…d na Å›wiat ksztaÅ‚tuj na bazie Pisma ÅšwiÄ™tego. Niechaj ono bÄ™dzie
wytycznym twojemu myśleniu i działaniu.
14. Autorytetem twoim niech będzie Pan Jezus Chrystus.
15. Czytaj i
studiuj Pismo Święte przez całe życie. Poznane prawdy przekształcaj w czyny.
Od stopnia napeÅ‚nienia SÅ‚owem Bożym zależy twój stan duchowy.
16. Nie należy ograniczać się do czytania tylko Nowego Testamentu. Pożyteczna do nauczania i poznania Boga jest cała Biblia, dlatego warto poznać wszystkie Księgi Biblii i nią żyć.
Dużą pomocÄ… w zgÅ‚Ä™bianiu natchnionej nauki ksiÄ…g Å›wiÄ™tych mogÄ… być „krÄ™gi biblijne", różne formy wspólnotowego czytania i rozważania Pisma Å›w.
Chrześcijanie Biblię powinni czytać, ponieważ:
- Znajomość Pisma uÅ‚atwia zrozumienie prawd o Królestwie Bożym, sprawia, że wiara staje siÄ™ dojrzalsza, mÄ…drzejsza.
- Lekturze Biblii towarzyszy Boże bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwo. We wstÄ™pie do KsiÄ™gi Apokalipsy, - można przeczytać: „BÅ‚ogosÅ‚awiony ten, który czyta, i ci, którzy sÅ‚uchajÄ… sÅ‚ów proroctwa..."
- Jeśli akceptujemy Biblię i wymagania przez nią stawiane, to Pismo Święte - kształtuje w nas postawę autentycznej pobożności, czyli postrzegania rzeczywistości po Bożemu.
KoÅ›cióÅ‚ Katolicki, w osobach autorów Pisma ÅšwiÄ™tego i swoich Å›wiÄ™tych, nie tylko zachÄ™ca do poznawania Pisma ÅšwiÄ™tego, ale też udziela wiernym czytajÄ…cym Pismo ÅšwiÄ™te odpustów pod zwykÅ‚ymi warunkami (m.in. udziaÅ‚ w eucharystii i modlitwa w intencjach papieskich).
Wierny, który czyta Pismo ÅšwiÄ™te jako lekturÄ™ duchowÄ… z szacunkiem należnym SÅ‚owu Bożemu, uzyskuje odpust czÄ…stkowy. Odpust bÄ™dzie zupeÅ‚ny, jeÅ›li pobożna lektura trwa przynajmniej przez póÅ‚ godziny. Można go uzyskiwać każdego dnia!
Åšw. Hieronim, - tÅ‚umacz Biblii na Å‚acinÄ™, żyjÄ…cy w IV wieku - napisaÅ‚, że „nieznajomość Pisma jest nieznajomoÅ›ciÄ… Chrystusa".
Ten, kto nie zna Biblii - przypomina czÅ‚owieka idÄ…cego w ciemnoÅ›ciach. PodkreÅ›liÅ‚ to papież Benedykt XVI, mówiÄ…c: Nikomu nigdy nie wolno zapominać, że SÅ‚owo Boże jest lampÄ… dla naszych kroków i Å›wiatÅ‚em na naszej drodze. (...)
Gorliwe czytanie Pisma ÅšwiÄ™tego, któremu towarzyszy modlitwa, umożliwia tÄ… intymnÄ… rozmowÄ™, w której przez czytanie - czÅ‚owiek sÅ‚yszy mówiÄ…cego Boga, a przez modlitwÄ™ - odpowiada z ufnÄ… otwartoÅ›ciÄ… serca. (Rzym 16.09.2005).
Na zakoÅ„czenie odbyÅ‚a siÄ™ dyskusja, w której gÅ‚os zabierali: Józef Duda i Marek Kalinowski.
OmówiliÅ›my również sprawÄ™ wyjazdu POAK do Niegowici, na coroczne spotkanie czÅ‚onków i sympatyków Akcji Katolickiej Archidiecezji Krakowskiej w dniu 25 wrzeÅ›nia 2010 r.
Ustaliliśmy obsadę Mszy świętej na trzeci piątek października.