Sprawozdanie ze 142 spotkania POAK. Temat - „Niedziela - DzieÅ„ PaÅ„ski".
18 lutego 2011 roku, w trzeci piÄ…tek miesiÄ…ca, po Mszy Å›w. i Koronce do Bożego MiÅ‚osierdzia odbyÅ‚o siÄ™ 142 spotkanie Parafialnego OddziaÅ‚u Akcji Katolickiej, w którym uczestniczyÅ‚o 10. czÅ‚onków OddziaÅ‚u oraz ksiÄ…dz asystent - StanisÅ‚aw Basista.
Komentarz do Mszy przygotowała - Izabella Rozwadowska, czytanie lekcji - Wojciech Dańda; modlitwy wiernych - Andrzej Janowski; zaś Koronkę do Bożego Miłosierdzia poprowadziła - Anna Żołnierczyk.
Ks. asystent, zaniepokojony byÅ‚ niskÄ… frekwencjÄ… czÅ‚onków OddziaÅ‚u, biorÄ…cych udziaÅ‚ w spotkaniu, prosiÅ‚ o wiÄ™ksze zaangażowanie w spotkania i o wyjaÅ›nienie tak dużej absencji w kilku ostatnich spotkaniach. ZaproponowaÅ‚ nawet inny termin spotkaÅ„, gdyby to miaÅ‚o poprawić liczbÄ™ obecnych. ProsiÅ‚ również nas czÅ‚onków POAK o wiÄ™kszy udziaÅ‚ w Mszach Å›w. w ciÄ…gu tygodnia. KsiÄ™dza proboszcza niepokoi również fakt, że wielu parafian zamawia MszÄ™ Å›w. we wskazanej intencji i nie bierze w niej udziaÅ‚u, szczególnie dotyczy to Mszy za zmarÅ‚ych.
„Niedziela - DzieÅ„ PaÅ„ski".
We wszystkich religiach występują
dni święte. W czasie ich trwania ustają codzienne prace na rzecz kultu,
odpoczynku, wytchnienia. Dni święte znane były już w starożytnej Mezopotamii,
Egipcie, Grecji i Rzymie. W społeczności
żydowskiej wszystkie zjawiska życia tak indywidualnego, jak również spoÅ‚ecznego
łączono z imieniem Boga - Jahwe. Stąd dzień odpoczynku Żydzi nazwali szabatem
dla Jahwe, był to dzień najważniejszy, wyjątkowo święty. Instytucję szabatu
połączył Mojżesz z opisanym w księdze Rodzaju dziełem stworzenia świata. Po
szeÅ›ciu dniach wypeÅ‚nionych pracÄ… stwarzania, siódmego dnia Bóg odpoczÄ…Å‚. W
KsiÄ™dze WyjÅ›cia (Wj 20, 8-11) napisano: „PamiÄ™taj
o dniu Szabatu, aby go święcić. Sześć dni będziesz pracował i wykonywał wszelką
swojÄ… pracÄ™. Ale siódmego dnia jest Szabat Pana, Boga twego: nie bÄ™dziesz
wykonywaÅ‚ żadnej pracy ani ty, ani twój syn, ani twoja córka, ani twój sÅ‚uga".
Opowieść o stworzeniu świata wyjaśnia genezę soboty - szabatu,
ostatniego dnia tygodnia. Z tego punktu widzenia sobota jest siódmym dniem
tygodnia, a niedziela - pierwszym. W szabat dzień uświęcony i pobłogosławiony
przez Boga obowiązuje bezwzględny zakaz pracy.
Powstrzymanie się od pracy stanowi akt wiary, ma uzmysłowić, że prawdziwym
Panem i StwórcÄ… tego Å›wiata jest Bóg.
Szabat nie polega jednak wyÅ‚Ä…cznie na przestrzeganiu zakazów. W czwartym
przykazaniu powiedziane jest „siódmego dnia Pan odpoczÄ…Å‚". Odpoczynek po
hebrajsku nazywa siÄ™ menucha, co oznacza również pogodÄ™, ciszÄ™, pokój,
wytchnienie. Szabat ma stanowić przedsmak raju, życia w bliskości Boga,
jest świętem podniosłym radosnym, przeznaczonym dla odpoczynku, rodziny i Boga. Na czas jego trwania zapomina się o
codziennych problemach i kłopotach, a koncentruje na tym, co przyjemnego miało
miejsce w koÅ„czÄ…cym siÄ™ tygodniu. Szabat jest również okazjÄ… do studiowania
pism religijnych, modlitwy, nawiedzenia synagogi. Żydzi uważają Szabat za
największy dar, jaki otrzymali od Boga. Jest to dla nich dzień harmonii,
wewnętrznego uspokojenia i pokoju. Biblijne teksty Starego Testamentu dokładnie
określały, co wolno, a czego nie należy czynić w szabat. Surowe przestrzeganie
prawa szabatu miało w dziejach Izraela swoje ofiary. W Księdze Liczb czytamy,
że za zbieranie drzewa w dzień szabatu ukamienowano Żyda. Przeciwko tak
surowemu, a zarazem bezdusznemu traktowaniu dnia świątecznego wystąpił Chrystus
- prawodawca Nowego Testamentu. PodstawÄ… ludzkiego traktowania instytucji,
przestrzeganej w Starym Testamencie ściśle według litery prawa, ma być odtąd
zasada czynienia dobra, ważniejsza niż wszystkie inne przykazania. „To szabat zostaÅ‚ ustanowiony dla czÅ‚owieka,
a nie człowiek dla szabatu" (Mk 2,27). Ta zasada aktualna zawsze,
pozwala Kościołowi katolickiemu właściwie oceniać nakaz święcenia dni świętych.
Połączenie dnia odpoczynku z dniem uczczenia imienia Boga przypomina
czÅ‚owiekowi jego zależność od Stwórcy, który nakazaÅ‚ pracować, ale także
odpoczywać. Jeden dzień dla Boga a sześć dla człowieka - jest widomym znakiem
Bożej dobroci. W pierwszych wiekach, kiedy chrześcijaństwo było jeszcze religią
zakazaną, chrześcijanie spotykali się na modlitwach przed wschodem słońca. Już
wtedy udział w zgromadzeniu niedzielnym należał do istoty życia pierwszych
chrześcijan. Święty Justyn, męczennik II wieku, przekazuje nam świadectwo o tym, jaką
podstawowÄ… strukturÄ™ posiadaÅ‚a wówczas celebracja Eucharystii. Ta struktura
zachowaÅ‚a siÄ™ do naszych czasów we wszystkich wiÄ™kszych rodzinach
liturgicznych. Tak pisze św. Justyn około 155 r., wyjaśniając pogańskiemu
cesarzowi Antoninusowi Piusowi (138-161), co czynią chrześcijanie: ,,W dniu zwanym dniem Słońca odbywa się w
oznaczonym miejscu zebranie wszystkich nas, zarówno z miast jak i ze wsi.
Czyta siÄ™ wtedy Pisma apostolskie lub prorockie. Gdy lektor skoÅ„czy przewodniczÄ…cy zabiera gÅ‚os, upominajÄ…c i zachÄ™cajÄ…c do naÅ›ladowania tych wzniosÅ‚ych nauk. NastÄ™pnie wszyscy powstajemy z miejsc i modlimy siÄ™ za nas samych oraz za wszystkich, w jakimkolwiek znajdujÄ… siÄ™ miejscu, by otrzymali Å‚askÄ™ peÅ‚nienia w życiu dobrych uczynków i przestrzegania przykazaÅ„, a w koÅ„cu dostÄ…pili zbawienia wiecznego. Po zakoÅ„czeniu modlitw przekazujemy sobie nawzajem pocaÅ‚unek pokoju. Z kolei bracia przynoszÄ… przewodniczÄ…cemu chleb i kielich napeÅ‚niony wodÄ… zmieszanÄ… z winem. PrzewodniczÄ…cy bierze je, wielbi Ojca wszechrzeczy przez imiÄ™ Syna i Ducha ÅšwiÄ™tego oraz skÅ‚ada dÅ‚ugie dziÄ™kczynienie za dary, jakich nam Bóg raczyÅ‚ udzielić. Modlitwy oraz dziÄ™kczynienie przewodniczÄ…cego koÅ„czy caÅ‚y lud odpowiadajÄ…c: Amen. Gdy przewodniczÄ…cy zakoÅ„czyÅ‚ dziÄ™kczynienie i caÅ‚y lud odpowiedziaÅ‚, wtedy tak zwani u nas diakoni rozdzielajÄ… obecnym EucharystiÄ™, czyli Chleb, oraz wino z wodÄ…, nad którymi odprawiano modlitwy dziÄ™kczynne, a nieobecnym zanoszÄ… jÄ… do domów". W 304 r. z grupy chrzeÅ›cijan z Abiteny, oskarżonej przed prokonsulem Kartaginy o urzÄ…dzanie zakazanych zgromadzeÅ„, jeden oÅ›wiadczyÅ‚: „My musimy Å›wiÄ™tować dzieÅ„ PaÅ„ski. To stanowi nasze prawo". Inny z nich zaÅ› powiedziaÅ‚: „My nie potrafimy żyć, gdybyÅ›my nie Å›wiÄ™towali dnia Pana".
Niedziela w tradycji chrzeÅ›cijaÅ„skiej, judaizmie, także w niektórych krajach, szczególnie anglosaskich, jest pierwszym dniem tygodnia. Å?aciÅ„ska nazwa dies Solis (dzieÅ„ SÅ‚oÅ„ca) wpÅ‚ynęła na nazewnictwo niektórych jÄ™zyków europejskich, np. ang. Sunday niem. Sonnntag - oznacza dzieÅ„ sÅ‚oÅ„ca, W jÄ™zykach romaÅ„skich, podobnie jak w polskim na nazwÄ™ wpÅ‚ynęło chrzeÅ›cijaÅ„stwo - mówimy DzieÅ„ PaÅ„ski, w Hiszpanii „domingo" - znaczy „DzieÅ„ Pana". W tradycji chrzeÅ›cijaÅ„skiej niedziela upamiÄ™tnia zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa (stÄ…d np. sÅ‚owo rosyjskie: bocкpeceньe - znaczy zmartwychwstanie). Niedziela jest najstarszym i pierwszym dniem Å›wiÄ…tecznym w chrzeÅ›cijaÅ„stwie.
Historia niedzieli zaczyna siÄ™ od Zmartwychwstania
Chrystusa Pana „trzeciego dnia" po Å›mierci. W tym samym dniu ZmartwychwstaÅ‚y
Jezus objawia siÄ™ swoim uczniom, przebywa z nimi, daje im siÄ™ poznać. Różnica
między niedzielą a żydowskim szabatem w świadomości chrześcijan stawała się
coraz wyraźniejsza. Początkowo pewne grupy chrześcijan, szabat i niedzielę
obchodzili jako dwa bratnie dni, aż w koÅ„cu wielu z tych, którzy żyli w starym
porządku rzeczy, przyszli do nowej nadziei i nie zachowywali już szabatu, ale
obchodzili dzieÅ„ PaÅ„ski, dzieÅ„, w którym nasze życie powstaÅ‚o z martwych przez
Chrystusa i Jego śmierć. Pasterze
Kościoła od początku wzywali lud wierny do świętowania Dnia Pańskiego i czynią
to po dzień dzisiejszy.
Niedziela ma odniesienie do szabatu. Dziś dobrze by było, aby
chrzeÅ›cijanie brali przykÅ‚ad z Å»ydów Å›wiÄ™tujÄ…cych szabat. W
1998 r. Ojciec ÅšwiÄ™ty Jan PaweÅ‚ II napisaÅ‚ list apostolski „Dies Domini" („O Å›wiÄ™towaniu niedzieli"), w którym
ponownie ukazał jak nieodzowną wartością jest niedziela w życiu chrześcijanina.
W religii katolickiej Dzień Pański zobowiązuje nas do uczestnictwa we Mszy
ÅšwiÄ™tej. Na przestrzeni wielu wieków
jakie minęły od ustanowienia sakramentu Mszy Świętej, to nabożeństwo
eucharystyczne rozwijaÅ‚o siÄ™ i przybieraÅ‚o różne nazwy: Å‚amanie chleba, Wieczerza PaÅ„ska, Sacrificium -
oznacza Mszę św. jako ofiarę, Eucharistia - jest to nazwa grecka i oznacza dziękczynienie, Missa - nazwa łacińska tłumaczona jako Msza; znana
jest już od V wieku i w takiej formie przetrwała do dzisiaj, wypierając wiele
innych nazw tego nabożeństwa. Eucharystia jest pamiątką Męki i Zmartwychwstania
Chrystusa. Wierni gromadzÄ… siÄ™ w niedzielÄ™, by sÅ‚uchać SÅ‚owa Pana, które ma być
dla nich pokarmem duchowym, pomocÄ… , drogowskazem w rozwiÄ…zywaniu ich
codziennych problemów.
W liÅ›cie apostolskim „Dies Domini" do Biskupów, KapÅ‚anów i Wiernych („O
świętowaniu niedzieli"), Jan Paweł II dokonuje
podziaÅ‚u Niedzieli na : DzieÅ„ PaÅ„ski Stwórcy, DzieÅ„ zmartwychwstaÅ‚ego
Pana, Dzień Zgromadzenia eucharystycznego, Dzień Kościoła, Dzień radości i
ludzkiej solidarności. W tym samym liście
czytamy: „Msza Å›w. niedzielna ze wzglÄ™du
na właściwy jej charakter oraz na jej znaczenie w życiu wiernych winna być
przygotowana szczególnie starannie. Należy nadać celebracji charakter
świąteczny, jaki winien mieć dzień, upamiętniający zmartwychwstanie Pana. W tym
celu trzeba starannie przygotować wspólny Å›piew, ponieważ jest to szczególnie
stosowny wyraz radoÅ›ci serca, który podkreÅ›la uroczysty charakter zgromadzenia
i sprzyja dzieleniu się jedną wiarą i miłością. (...) Należy także dołożyć wszelkich starań, aby wszyscy obecni, dzieci,
dorośli czuli się osobiście zaangażowani, umożliwiając im włączenie się w te
formy uczestnictwa, które liturgia proponuje i zaleca". ChcÄ…c wiÄ™c
najpełniej przeżyć pamiątkę Zmartwychwstania, trzeba wziąć czynny udział w Mszy
św., poprzez śpiew, modlitwę, głośne odpowiedzi na wezwania kapłana, przyjęcie
Komunii Świętej. Ważnym jest aby na Eucharystię uczęszczać do swojej parafii,
brać udziaÅ‚ w życiu swojej wspólnoty parafialnej. UdziaÅ‚ w niedzielnej
Eucharystii jest koniecznością, obowiązkiem a nie tylko zaliczeniem.
Trzecie przykazanie mówi: „PamiÄ™taj, abyÅ›
dzień święty święcił". Jeżeli musimy pracować w Dzień Pański, jesteśmy
zobowiązani umową o pracę - to nie mamy grzechu, ale jeżeli pracujemy dla
siebie, zawieramy umowy, prowadzimy biznes dla osiągnięcia korzyści
materialnych, popeÅ‚niamy grzech ciężki. PamiÄ™tajmy Pan Bóg o ten dzieÅ„ siÄ™ nam
upomni! Pracując w tygodniu należy pamiętać o dniu odpoczynku-niedzieli,
oczekiwać na niego. Wierni,
którzy z powodu choroby, niesprawnoÅ›ci lub innej ważnej przyczyny nie mogÄ…
wziąć udziału w Eucharystii, winni dołożyć starań, aby jak najpełniej
uczestniczyć z oddalenia w liturgii niedzielnej Mszy św., najlepiej przez
lekturę czytań i modlitw mszalnych przewidzianych na ten dzień, a także przez
wzbudzenie w sobie pragnienia Eucharystii. Dla nich cennÄ… pomoc stanowi telewizyjna
lub radiowa transmisja Mszy św., zwłaszcza jeśli towarzyszy jej ofiarna posługa
nadzwyczajnych szafarzy Eucharystii, którzy przynoszÄ… jÄ… chorym, a wraz z niÄ…
pozdrowienie i solidarność caÅ‚ej wspólnoty. W ten sposób również ci wierni mogÄ…
korzystać z obfitych owoców niedzielnej Mszy Å›w. oraz przeżywać niedzielÄ™ jako
prawdziwy Dzień Pański - Dzień Kościoła.
W encyklice „Ecclesia de Eucharistia" Jan PaweÅ‚ II pisze:
„(...) Eucharystia, jest najwyższym i
niezrównanym momentem naszego wspólnotowego, ludzkiego oraz chrzeÅ›cijaÅ„skiego
doświadczenia. Jest wielkim darem, gdyż jest znakiem życia Jezusa w każdej
Chrystusowej wspólnocie. Jest ucztÄ… miÅ‚oÅ›ci pomiÄ™dzy wiernymi a Zbawicielem
oraz wyznacznikiem i drogowskazem na drodze prowadzÄ…cej do Królestwa
Niebieskiego. Każda Eucharystia i komunia święta jest po prostu naszym
całkowitym zawierzeniem się miłości Boga i oddaniem się Mu na wieczną służbę, a
przez Niego na służbę każdemu człowiekowi.
Aby jednak dobrze zrozumieć tę wielką tajemnicę Eucharystii, należy ją każdorazowo
na nowo przeżywać wÅ‚asnym, czystym i peÅ‚nym miÅ‚oÅ›ci sercem, które zawsze jest
otwarte dla Boga i drugiego człowieka (...)". Dziś
wspóÅ‚czesny
Å›wiat inaczej traktuje niedzielÄ™. W liÅ›cie „Dies Domini" czytamy: „Jeszcze stosunkowo niedawno Å›wiÄ™towanie
niedzieli było ułatwione w krajach o tradycji chrześcijańskiej przez liczny
udziaÅ‚ wiernych i niejako przez samÄ… organizacjÄ™ spoÅ‚eczeÅ„stwa, w którym
odpoczynek niedzielny stanowiÅ‚ trwaÅ‚y element prawodawstwa dotyczÄ…cego różnych
form pracy. Dzisiaj jednak, nawet w krajach, w których Å›wiÄ…teczny charakter
tego dnia jest zagwarantowany ustawowo, ewolucja sytuacji
społeczno-ekonomicznej doprowadziła w wielu przypadkach do głębokich przemian w
zachowaniach zbiorowych i w konsekwencji także w samym charakterze niedzieli.
Powszechna stała się praktyka weekendu, rozumianego jako cotygodniowy czas
odpoczynku, przeżywanego i organizowanego (...) właśnie w dni świąteczne. Ta
ewolucja doprowadziła do zatracenia sensu Niedzieli, stanowiąc zagrożenie dla
prawdziwego świętowania dnia Pańskiego. Jest to zjawisko społeczne i kulturowe,
w którym nie brak z pewnoÅ›ciÄ… elementów pozytywnych, jeÅ›li tylko przyczynia siÄ™
ono, w duchu poszanowania autentycznych wartości, do rozwoju człowieka i do
postępu życia społecznego jako całości. Pozwala ono zaspokoić nie tylko
potrzebę odpoczynku, ale także świętowania, wpisaną w ludzką naturę. Niestety,
gdy niedziela zatraca pierwotny sens i staje się jedynie zakończeniem tygodnia,
zdarza się czasem, że horyzont człowieka stał się tak ciasny, że nie pozwala mu
dojrzeć nieba. Nawet odświętnie ubrany, nie potrafi już świętować".
CzÅ‚owiek zachowujÄ…c dla siebie sześć dni, odmawia dnia siódmego Bogu. Kryzys
wiary, laicyzacja rozpoczyna siÄ™ od zerwania kontaktów Å›wiÄ…tecznych z Bogiem. Czechy,
Japonia i Izrael, to kraje przodujące w postępie laicyzacji i zeświecczenia.
Robienie niekoniecznych zakupów w niedzielÄ™ jest grzechem. Kryzys wiary staÅ‚
się kryzysem kultury, kryzysem sztuki, kryzysem człowieczeństwa. Weekendy,
wczasy, podróże odnawiajÄ… siÅ‚y fizyczne, ale gdzie szukać odnowy siÅ‚ moralnych,
jeśli niedziela będzie takim samym dniem dla wielu, jak pozostałe dni tygodnia?
DziÅ› wiara w Boga jest coraz bardziej zagrożona. W liÅ›cie „O Å›wiÄ™towaniu
niedzieli" Jan PaweÅ‚ II mówi, że u progu trzeciego tysiÄ…clecia Å›wiÄ™towanie
chrześcijańskiej niedzieli pozostaje
kluczowym elementem chrześcijańskiej tożsamości, że dzień Pański wyznaczał rytm
caÅ‚ej dwutysiÄ…cletniej historii KoÅ›cioÅ‚a. I pyta: „Czyż jest do pomyÅ›lenia, by nie odmierzaÅ‚ także jego przyszÅ‚oÅ›ci ?"
Dlatego tym bardziej bÄ…dźmy zobligowani do modlitwy, pogÅ‚Ä™bienia praktyk religijnych, aby dochować wiary naszych ojców, a DzieÅ„ PaÅ„ski byÅ‚ dla nas Å›wiÄ™tym dniem obrachunku, dniem zastanowienia, ksztaÅ‚towania w sobie peÅ‚ni czÅ‚owieczeÅ„stwa. Takiego czÅ‚owieczeÅ„stwa, które osadzone w realiach życia ziemskiego podąża - ku niebu. Na zakoÅ„czenie spotkania rozmawialiÅ›my na temat zorganizowania „Dni Jana PawÅ‚a II" w parafii, organizacji Parafiady, pielgrzymki parafialnej, projekcji filmu rocznicy Nawiedzenia Matki Boskiej CzÄ™stochowskiej w naszej parafii, rozprowadzaniu przeczytanej prasy katolickiej. UstaliliÅ›my obsadÄ™ Mszy Å›w. na 18.03.2011. Komentarz-Jadwiga Duda; Czytanie lekcji - Izabella Rozwadowska; Modlitwa wiernych - Krzysztof DaÅ„da; Koronka do Bożego MiÅ‚osierdzia - Zofia Batko.
Spotkanie zakończyliśmy modlitwą.